Open Eyes Open Mind

I'll try to post interesting things... jokes, software, deals, photos, articles, etc. check weekdays for updates ;-)

Monday, October 09, 2006

چرا ژاپن از سهامش در آزادگان چشم پوشی کرد؟

استخراج نفت
ايران و ژاپن دو سال و نيم بعد از امضای قرارداد دو ميليارد دلاری توسعه ميدان نفتی آزادگان، توافق کرده اند که سهم شرکت ژاپنی در توسعه اين ميدان نفتی از ۷۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش يابد.

کاظم وزيری هامانه وزير نفت ايران يک روز بعد از تکذيب خبر کاهش سهم شرکت ژاپنی اينپکس در ميدان آزادگان با تائيد اين خبر به خبرنگاران گفته است: "سهم 75 درصدی شرکت اينپکس به ده درصد کاهش يافته است و بازگشتی برای اين شرکت در قرارداد وجود ندارد."

وجود مناطق مين گذاری شده در ميدان نفتی آزادگان از جمله مسائلی بود که ژاپنی ها بر روی آن انگشت گذاشته بودند و معتقد بودند تا زمانی که ايران به تعهد خود برای جمع آوری مين هايی که در جنگ هشت ساله با عراق در اين مناطق کار گذاشته شده، عمل نکند امکان شروع فعاليت وجود ندارد.

مقامات ايرانی البته امکان انجام عمليات مين روبی در عمق ۱۶ متری را غير ممکن دانسته و اعلام کرده بودند که کار مين روبی تا عمق شش متری زمين انجام شده و برای عمليات توسعه آماده است.

قرارداد دو ميليارد دلاری توسعه ميدان نفتی آزادگان روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ بين ايران و ژاپن امضا شده بود و پيش بينی می شد با اجرای اين پروژه روزانه ۲۶۰هزار بشکه به توليد نفت ايران افزوده شود.

ميدان نفتی آزادگان از ميادين مشترک ايران با عراق است که در سال۱۳۷۸ کشف شد. اين ميدان در ۸۰ کيلومتری غرب اهواز قرار دارد و ذخيره نفتی آن ۲۶ ميليارد بشکه برآورد شده است.

هزينه اجرای اين پروژه در فاز اول يک ميليارد و ۲۶ ميليون دلار و در فاز دوم ۹۶۰ ميليون دلار برآورد شده بود. اين پروژه در دو مرحله پيش بينی شده بود که بر اساس آن در فاز اول روزانه ۱۵۰ هزار بشکه و در فاز دوم ۲۶۰ هزار بشکه نفت به توليد ايران اضافه می شود.




Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home