::bashgah:: - دستگاه هاي رقص آور(1)/ كاظم قاضى زاده
امام خمينى, ضمن اشاره به متن ياد شده و به تعريف طريحى, به چند تعريف ديگر, كه بيشتر متأثر از حكم شرعى غناست, اشاره مى كند:
شيخ انصارى نيز, نظر به حرمت مطلق غنا دارد; امّا از سخن ايشان فهميده مى شود كه: صوت لهوى باطل, حرام است; از اين روى, آشكار ادعا دارد: اگر دايره صوت لهوى باطل, نسبت به غنا, اعم, يا اخص باشد, فقط همان دايره صوت لهوى باطل, حرام خواهد بود, نه غير آن. البته در نظر ايشان, غنا, يعنى صوت لهوى باطل. وى, مفهوم آواز و صوت لهوى باطل را, در همه نمونه هاى غنا, محقق مى داند41.
2 . در اين ديدگاه, غنا حرام نيست, مطلقاً. حرام گناهان و حركتهاى فساد انگيز و شهوانى است كه در پيرامون آن انجام مى شود.
در اين ديدگاه, آنچه حرمت دارد, ميگسارى, اختلاط زن ومرد, شهوترانى و… است كه با غنا در آميخته اند و آن را همراهى مى كند. نهى از اين امور, مجازاً به غنا تعلق گرفته است.
محدث كاشانى و محقق سبزوارى, بر اين نظرند.
محدث كاشانى مى نويسد:
::bashgah:: -
دستگاه هاي رقص آور(1)/ كاظم قاضى زاده
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home